- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Honda e
Kultbil fra første kilometer

Af Søren Clauding - januar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visse biler opnår over deres levetid en næsten kult-agtig status. Det er ikke altid til at forudse, men den helt nye Honda e har alle de egenskaber, der kendetegner en kultbil. Den gør op med normerne i næsten enhver henseende, og så betyder det vel også noget, at der er tale om den første serieproducerede elbil fra Honda nogensinde.

Honda har det med, at gribe tingene anderledes an. Deres første hybrid-version af den store SUV, Honda CR-V, har en ganske unik teknisk løsning, som i princippet gør den til en elbil, men blot ikke af den slags, man kan lade op fra en stikkontakt. Den har et ganske lille litium-besparende batteri, og hele konceptet er tilpasset de menneskers behov, der er på markedet for sådan en bil (læs om Honda CR-V hybrid hér >>>).

Fancy bybil
Sådan er det også med Honda e. Hér har man oven i købet taget skridtet fuldt ud og skabt den vel nok mest fancy bybils-løsning på markedet. Honda har optimeret design, egenskaber og moderne tankegang, og så har de løftet deres nye lille bil ind i en klasse, hvor den automatisk siger meget om køberne, deres holdninger, deres moderne livsstil og deres tilgang til mobilitet i bred forstand.

Køberne, hvem er det? Tja, det er der jo ingen, der rigtig ved, heller ikke hos Honda, og alligevel. Det er næppe alderen, der trykker dem. Det er heller ikke behovet for status ved at køre rundt i en sportsvogns-lignende landevejsracer med stor fart-formåen, som alligevel ikke kan omsættes inden for gældende fartgrænser. De behøver heller ikke nødvendigvis skulle køre i bil til alting. De vælger bilen, når det er den rette løsning på deres aktuelle mobilitetsbehov, ellers betjener de sig af andre muligheder, og bor de i byområderne, er Honda e måske den rette løsning.

Penge at spare
Det er den, fordi den netop ikke er skabt til ferieturene sydpå. Men ejerne kan jo bruge lidt af de penge, de sparer på billig energi til at leje en bil med mere konventionel teknik eller leje en, når de ankommer til deres feriedestination. Helt aktuelt er det fx blevet gratis at fortovsparkere i København, om det til evig tid vil være sådan er nok tvivlsomt - spørg bare nordmændene, der er ved at erfare de elbils privilegier, der har været med til at booste salget af elbiler i Oslo området. Men så længe man har muligheden, er der mange penge at spare, hvis man altså har elbilen.

Og så er det jo rart, hvis elbilen er egnet til at køre rundt med i trafikken. Det er den i enhver forstand, hvad de første internationale prøvekørsler af den nye Honda e på vejene i og udenfor Valencia i Spanien klart dokumenterede. Den lille Honda - og den er lille med en længde på bare 3,90 meter - er med en beskeden vendediameter på blot 8,6 meter, med seks forskellige indstillinger for automatisk parkering (topmodellen “Advance”), og spækket med underholdende moderne udstyr samt glimrende køreegenskaber perfekt til opgaven.


Ligesom en ny smartphone
Honda e er ligesom en ny smart telefon eller en ny computer. Den har som regel så mange nye egenskaber, så mange apps, så mange muligheder, at vi her på Motorsiden.dk ville kunne underholde om det i ugevis. Men lidt skal der også være op til jer læsere, så det gør vi så ikke… ofte er selve opdagelses-forløbet da også en del af fornøjelsen ved at tage et nyt instrument i brug...

Som når man sætter sig ind i en bil med sin medfølgende professionel skepsis og skal forholde sig til, at den ingen konventionelle sidespejle har, men derimod en skærm i hver side for enden af det digitale instrumentpanel, der strækker sig under forruden fra den ene side af bilen til den anden. Fornuft placeret i øvrigt, blot 10-15 cm fra den position et normalt sidespejl vil have, så man ikke skal fjerne blikket for meget fra kørebanen. Kameraet er iøvrigt på hver side placeret præcis, hvor et konventionelt sidespejl ville være placeret.

Fra irriterende til egentlig OK 
Første oplevelse: Irriterende. Det kræver tilvænning (men den er man så også tvunget til, hurtigt at tilegne sig i den Valenciske trafik). Men er man ude over den spæde ungdom og fx benytter læsebriller, kan man ikke se skærmbilledet skarpt, fordi blikket er indstillet på uendelig, når man følger trafikken foran bilen og normalt ikke behøver omstille sig, når man kaster et sporadisk blik i sidespejlet. Den går ikke med en skærm, med mindre man acceptere at se et uskarpt billede.

Køber man den topudstyrede Advance udgave af Honda e, kan man imidlertid ændre spejlvinklen til fx vidvinkel, oven i købet todelt, som mange sidespejle også har. Og så gør det lige pludselig ikke så meget at man ikke kan se de andre biler skarpt - man skal jo alligevel ikke se deres førere dybt i øjnene. Der forsvandt det irritationsmoment, og det er blot ét af mange eksempler på, hvor mange gennemtænkte løsninger Honda her sidst på foråret serverer for de danske kunder til priser fra små 280.000 kroner

Kører supergodt
Indrømmet, infrastrukturen kræver flere offentlige ladestandere og hurtigladere. Honda er da også selv på vej med indtil flere ladeløsninger, men det er stadig vanskeligt for beboere i etageejendomme at besidde deres egne elbiler. Det løses hen ad vejen, og det går forbavsende hurtigt lige nu. Når så batteriteknologien bliver endnu bedre, kan det da godt være, at også Honda vil tildele deres “e” en længere rækkevidde. Eller også vil de reducere batteriets størrelse, så deres lille urbane kultbil kommer til at køre endnu bedre.

Sandheden om Honda e er nemlig, at den kører super godt og super komfortabelt bl.a. på grund af den moderate batterivægt på anslået 250-300 kg (Honda vil ikke oplyse hvor meget batteriet vejer, men bilens egenvægt er godt 1,5 tons afhængig af udstyrsvariant) og med en batteri størrelse på 35,5 kWh forbruger den også moderat af verdens litium reserver (præcis som CR-V hybrid). Og den skal ikke slæbe rundt på så meget dødvægt. Det giver mening, ligesom det giver mening at køre rundt i byen med en bil uden forurenende udstødning og ganske beskeden støj.

Andre Honda prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Premium transport til bykørsel >>>

Vi har prøvekørt Hondas første elbil, skabt efter et nyt koncept og med meget avancerede løsninger. Fuld HD.




Rammeløse sideruder underbygger de dynamisk udtryk.







Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt